Czy statuty sołectw w gminie są do zmiany?

Nad tym pytaniem zastanawia się wiele osób w naszej gminie. Statuty sołectw według informacji na BIP pochodzą z 2005 roku.

Obecny stan prawny powinien zmusić gminę do zmiany tych statutów. Dlaczego? Nie odpowiadają one choćby obecnemu stanowi prawnemu w Polsce. Jak wiemy w Polsce zmieniła się ustawa o samorządzie gminnym. Wydłużyła ona m.in. kadencję burmistrza i radnych do 5 lat. Podobnie jest z organami pomocniczymi jak osiedla i sołectwa. Przewodniczący tych organów mają kadencję 5-letnią.

Jednak zaglądamy do statutów sołectw i widzimy, że to nie są jedyne problemy związane z statutami. Ciekawym punktem jest paragraf 10, który mówi o tym, że sołectwo, a konkretniej Samorząd Wsi może być stroną w postępowaniu administracyjnym. Jednak z orzecznictw sądów administracyjnych wynika, że sołectwo nie może być stroną w postępowaniu administracyjnym.

Tutaj przykłady:

http://www.orzeczenia-nsa.pl/postanowienie/ii-sa-bk-268-07,ochrona_srodowiska_zagospodarowanie_przestrzenne,1344a07.html

http://www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/iv-sa-po-143-09,lokalizacja_innej_inwestycji_celu_publicznego_administracyjne_postepowanie,302a62a.html

Dodać należy, że w 2005 roku uchwalono statuty takie same dla wszystkich miejscowości w gminie. Należy rozumieć, że obecny stan prawny w Polsce powinien wymusić zmiany tych statutów. Pod uwagę trzeba brać takie sprawy, jak choćby wielkość danej miejscowości, czy podział miejscowości np. na przysiółki.

Wiemy, że takie prace nad statutami trwają. Mamy nadzieję, że zostaną w niedługim czasie opracowane.

Foto: http://archiwum.starebabice.nowoczesnyurzad.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *