Wirtualna Akademia Muzeum Powstania Warszawskiego

Wirtualna Akademia Muzeum Powstania Warszawskiego to odpowiedź jednego z najpopularniejszych polskich muzeów na czas pandemii. Nauczyciele z całej Polski mogą zamawiać fascynujące lekcje historii on-line prowadzone przez prawdziwych pasjonatów.

„Kim byli konspiratorzy”, „Poeci walczącej stolicy”, „Polski wywiad w czasie II wojny światowej” czy „Powstanie w bluzce w kwiatki. O kobietach w Powstaniu Warszawskim” to tylko kilka spośród 30 tematów, na które można się zapisywać na stronie internetowej Muzeum Powstania Warszawskiego.

ZOBACZ WSZYSTKIE TEMATY >

PRZEJDŹ DO FORMULARZA REJESTARCYJNEGO >

Muzeum Powstania Warszawskiego od otwarcia w 2004 roku ma opinię nowoczesnego. W pełni zasłużenie: sposób opowiadania historii w sposób narracyjny, emocjonalny, z wykorzystaniem multimediów był innowacyjny w skali całej Polski. W kolejnych latach Muzeum wyznaczało trendy tworząc projekty artystyczne, które na stałe zapisały się w kulturze Polski tak jak album muzyczny Lao Che „Powstanie Warszawskie”, filmowa rekonstrukcja zniszczonej Warszawy „Miasto ruin” czy książka „Asiunia”, która została włączona do spisu lektur szkolnych.

W dobie pandemii i zamknięcia muzeów naturalnym krokiem dla Muzeum Powstania Warszawskiego było przeniesienie całej swojej działalności do internetu. Wirtualne zwiedzanie, wykłady on-line, internetowe koncerty, a w końcu przeniesienie całej działalności edukacyjnej do trybu zdalnego. Swoją ofertę Muzeum podzieliło na dwa segmenty: lekcje muzealne on-line i zajęcia „Przejdźmy do historii”. Czym się różnią jedne od drugich?

Lekcje muzealne on-line są realizacją podstawy programowej zarówno szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych. Ich prowadzeniem zajmują się doświadczeni edukatorzy z Działu Edukacyjnego Muzeum Powstania Warszawskiego. Lekcje są realizowane za pośrednictwem programu Microsoft Teams w dwóch wariantach: cała klasa ogląda zajęcia przed ekranem multimedialnym lub każdy uczeń siedzi przed swoim komputerem albo innym narzędziem elektronicznym (tabletem, smartfonem). Lekcje te skierowane są do uczniów klas I-VIII szkoły podstawowej i dla wszystkich klas szkół ponadpodstawowych. Obejmują zagadnienia dotyczące historii Polski podczas II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem Powstania Warszawskiego. Metodą wiodącą jest wykład lub pogadanka wraz z pokazem. Podczas podsumowania w ramach możliwości stosujemy metody aktywizujące. Podczas zajęć wykorzystywane są różne narzędzia i materiały dydaktyczne: prezentacja multimedialna, film z pokazaniem fragmentów ekspozycji naszego muzeum, eksponaty i rekwizyty muzealne, karty pracy i inne.

„Przejdźmy do historii” to nowość w ofercie Muzeum Powstania Warszawskiego. Format jest odpowiedzią na warunki, które dotknęły placówkę podczas pandemii. Ponad 20-osobowy zespół przewodników Muzeum Powstania Warszawskiego, w składzie którego są prawdziwi pasjonaci historii z olbrzymią wiedzą, dotychczas każdego dnia oprowadzał grupy turystów i uczniów z całego świata. Ale jak być przewodnikiem na pracy zdalnej? To niemożliwe. Wyjściem z tej sytuacji była decyzja, że przewodnicy dalej będą spotykać się z grupami słuchaczy, ale tym razem zdalnie i w nieco innym charakterze. Cykl spotkań historycznych on-line „Przejdźmy do historii” to propozycja edukacyjna przygotowana dla najstarszych klas szkół podstawowych (VII-VIII), liceów, techników i szkół branżowych. Zajęcia, jeśli chodzi o czas trwania i metody dydaktyczne, będą dostosowane do formatu lekcji szkolnej, jednak dzięki wyjątkowym prowadzącym – przewodnikom, dla których kontakt bezpośredni z odbiorcą i ładunek emocjonalny opowieści stanowią naturalne środowisko pracy – uczniowie doświadczą zupełnie nowej formuły zdalnej edukacji. Będzie dużo interakcji, dużo emocji, dużo ciekawostek – wszystko po to, by wciągnąć młodego widza w fascynujący świat historii Polski. Zajęcia mogą być przeprowadzone na lekcji historii, ale także na godzinie wychowawczej, języku polskim, wiedzy o społeczeństwie i religii.

WYKAZ TEMATÓW

LEKCJE MUZEALNE ON-LINE

Szkoła podstawowa, klasa I

Co to jest Muzeum Powstania Warszawskiego?

Co można zobaczyć w muzeum? Kto w muzeum pracuje? Czym są muzealne pamiątki i jak o nie dbać? Na te pytania odpowiemy podczas wirtualnej lekcji. W trakcie zajęć porozmawiamy o Muzeum Powstania Warszawskiego, a także zastanowimy się nad tym, czym jest wojna i dlaczego Polacy walczyli o swoją stolicę. Podczas spotkania, przeniesiemy się do naszego Muzeum, gdzie obejrzymy pamiątki z okresu Powstania Warszawskiego i dowiemy się, jak zbudowana jest ekspozycja.

Szkoła podstawowa, klasy II-IV 

„Asiunia”  – wojna w oczach dziecka

Lekcja dotyczy książki Joanny Papuzińskiej „Asiunia”, która znajduje się wśród lektur szkolnych klas I-III. Książka powstała z inicjatywy Muzeum Powstania Warszawskiego i opowiada o wojnie widzianej oczami pięcioletniej Asiuni. Porozmawiamy o tym, jak wyglądała wojenna codzienność, na czym polegał „pomyślunek” i dlaczego w trudnych czasach adres wcale nie był najważniejszy. Poznamy też autorkę książki i jednocześnie jej bohaterkę – Joannę Papuzińską.

UWAGA: Uczniowie najbardziej skorzystają z lekcji, jeśli wcześniej przeczytają książkę „Asiunia”.

Kim byli konspiratorzy

Podczas wirtualnej lekcji dotyczącej czasów okupacji zapoznamy się z podstawowymi faktami związanymi z tym okresem. Ponadto dowiemy się, kim byli konspiratorzy i w jaki sposób walczyli z okupantem. Poznamy konspiracyjne skrytki i szyfry. Dowiemy się, czemu służyło przyjmowanie pseudonimów. Spróbujemy  też odpowiedzieć na pytanie, czy każdy mógł zostać konspiratorem.

Kim byli Powstańcy

Na zajęciach poznamy podstawowe fakty dotyczące Powstania Warszawskiego. Podczas wirtualnego spotkania poszukamy odpowiedzi na pytania: Kim byli Powstańcy? Jakimi umiejętnościami musieli się wykazywać? Jakich zasad musieli przestrzegać? Edukator przy pomocy dostępnych multimediów oraz przygotowanych rekwizytów przedstawi elementy codziennego życia żołnierzy, harcerzy czy sanitariuszek.

Symbole Polskiego Państwa Podziemnego

Podczas wirtualnej lekcji porozmawiamy o znaczeniu symboli narodowych, których używanie w okresie okupacji było zakazane. Edukator przybliży uczniom znaki i terminy związane z Małym Sabotażem oraz walką konspiracyjną. Po zajęciach będziemy potrafili rozpoznać i omówić symbole używane podczas Powstania Warszawskiego.

Szkoła podstawowa, klasy V-VI

Powstańczy dzień powszedni

Lekcja dotyczy życia codziennego w Powstaniu. Na lekcji dowiemy się, jak wyglądało uzbrojenie walczących, jak radzono sobie z brakiem żywności, gdzie się ukrywano, jak się porozumiewano i jak wyglądała kwestia religii czy kultury w trakcie Powstania Warszawskiego. 

Dzieci walczącej stolicy

Na zajęciach zapoznamy się z losem dzieci podczas Powstania Warszawskiego. Porozmawiamy o trudnej sytuacji rówieśników z 1944 roku, omówimy warunki ich życia. Dowiemy się, jakie zadania stawały przed nimi w czasie walk o Warszawę oraz dlaczego nie mogły walczyć z bronią w ręku. Zastanowimy się nad tym, dlaczego najmłodsze dzieci były szczególnie chronione w czasie walk.

Harcerska Poczta Polowa

Szare Szeregi i ich najmłodsi członkowie – Zawiszacy to główny temat tej lekcji. Poznamy też działalność Harcerskiej Poczty Polowej w okresie Powstania Warszawskiego, a w szczególności zasady jej funkcjonowania oraz reguły powstańczej korespondencji.

Szkoła podstawowa, klasy VII-VIII 

Kim byli? Poznajemy bohaterów Powstania

Lekcja jest dobrą propozycją dla uczniów, którzy omówili lekturę „Kamienie na szaniec”. W jej trakcie poznajemy historię wychowanków i następców „Zośki”, „Rudego” i „Alka”. Zastanawiamy się również kogo, z perspektywy czasu, możemy nazwać bohaterem Powstania Warszawskiego.   

Ludność cywilna w Powstaniu Warszawskim

Na lekcji problemowej poświęconej sytuacji ludności cywilnej w Powstaniu Warszawskim dowiemy się, jakie straty ponieśli warszawiacy podczas walk w stolicy, i porozmawiamy o dramacie polskich rodzin. Rozważymy także dylemat, czy i na ile władze wojskowe mogą narażać życie bezbronnych cywilów.

Śladami batalionów „Zośka” i „Parasol”

Lekcja ta idealnie pasuje na drugie lub trzecie zajęcia w naszym Muzeum. Dzięki niej, uczniowie znający historię Powstania Warszawskiego mogą pogłębić swoją wiedzę o dzieje dwóch najsłynniejszych, powstańczych batalionów. Zajęcia są również dobrą kontynuacją lektury „Kamienie na szaniec”.   

63 dni niepodległej Polski

To lekcja faktograficzna, podczas której omawiamy najważniejsze wydarzenia związane z Powstaniem Warszawskim. Dowiemy się, w jakich warunkach walczyli Powstańcy oraz że w czasie zaciętych walk w Warszawie ujawniły się struktury niepodległego państwa polskiego.

Powstańczy dzień powszedni

Na lekcji poznamy życie codzienne żołnierzy i ludności cywilnej w powstańczej Warszawie. Dowiemy się, jakie były warunki bytowe i potrzeby życiowe warszawiaków. Omówimy uroczystości religijne i wydarzenia kulturalne odbywające się w stolicy w sierpniu i wrześniu 1944 roku.

Liceum, technikum, szkoła branżowa

63 dni niepodległej Polski

To lekcja faktograficzna, podczas której omawiamy najważniejsze wydarzenia związane z Powstaniem Warszawskim. Dowiemy się, w jakich warunkach walczyli i z jakimi problemami zmagali się Powstańcy. Zajęcia są również sposobnością do wyeksponowania faktu, że w czasie zaciętych walk w Warszawie ujawniły się struktury niepodległego państwa polskiego.

Powstańczy dzień powszedni

Na lekcji poznamy życie codzienne żołnierzy i ludności cywilnej w powstańczej Warszawie. Dowiemy się, jakie były warunki bytowe i potrzeby życiowe warszawiaków. Omówimy uroczystości religijne i wydarzenia kulturalne odbywające się w stolicy w sierpniu i wrześniu 1944 roku.

Poeci walczącej stolicy

Lekcja ta to nasza muzealna propozycja na wzbogacenie zajęć z języka polskiego. W jej trakcie, uczniowie poznają wybrane sylwetki konspiracyjnych i powstańczych poetów. Omawiając fragmenty wierszy spróbujemy odszukać w nich informacje o dramacie i pragnieniach pokolenia Kolumbów.    

Bić się czy nie bić? – geneza wybuchu Powstania

To lekcja problemowa, podczas której ukazujemy przyczyny  i okoliczności wybuchu Powstania Warszawskiego. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie, czy warto było wtedy podejmować walkę w Warszawie.

Ludność cywilna w Powstaniu

Na lekcji problemowej poświęconej sytuacji ludności cywilnej w Powstaniu Warszawskim dowiemy się, jakie straty ponieśli warszawiacy podczas walk w stolicy, i porozmawiamy o dramacie polskich rodzin. Rozważymy także dylemat, czy i na ile władze wojskowe mogą narażać życie bezbronnych cywilów.

PRZEJDŹMY DO HISTORII

Szkoła podstawowa, klasy VII-VIII, licea, technika, szkoły branżowe

Polski wywiad w czasie II wojny światowej

Czym jest wywiad? Kto może być agentem? Kim byli polscy wywiadowcy? To tylko niektóre z zagadnień, które zostaną przybliżone podczas zajęć, dzięki którym uczniowie rozwiną wiedzę o wkładzie polskiego wywiadu w wysiłek Sił Sprzymierzonych podczas II wojny światowej. Przedstawimy również sylwetki wybitnych polskich agentów oraz wybrane akcje wywiadowcze, mające ogromny wpływ na przebieg wojny.

Zajęcia poprowadzi Aleksandra Duda, przewodniczka Muzeum Powstania Warszawskiego.

Warszawa Stefana Starzyńskiego – przerwany projekt europejskiej metropolii

Założeniem lekcji jest zapoznanie młodzieży z architekturą przedwojennej Warszawy, wzbudzenie szacunku do polskiej myśli technicznej, a także prezentacja osoby wybitnego polskiego inżyniera budowlanego – Stefana Bryły. Ponadto, uczniowie dowiedzą się, jak wyglądały plany rozwoju miasta autorstwa Stefana Starzyńskiego, jakie były wybrane nowoczesne koncepcje architektoniczne oraz, jaką rolę pełnił najwyższy budynek przedwojennej stolicy – Prudential.

Zajęcia poprowadzi Jacek Kałużny, przewodnik Muzeum Powstania Warszawskiego.

„Powstanie w bluzce w kwiatki”. O kobietach w Powstaniu Warszawskim

Podczas lekcji zostaną przedstawione sylwetki kobiet uczestniczących w Powstaniu Warszawskim. Słuchacze zajęć dowiedzą się, jakie role pełniły kobiety w Powstaniu (np. służąc w Wojskowej Służbie Kobiet, Oddziałach Minerskich, pełniąc rolę sanitariuszek czy przewodniczek w kanałach) oraz, jak radziły sobie w codziennym życiu.

Zajęcia poprowadzi Paulina Urbańska, przewodniczka Muzeum Powstania Warszawskiego.

A na Tygrysy mają Visy, czyli broń w Powstaniu Warszawskim

Celem lekcji jest zapoznanie młodzieży z tematem broni w Powstaniu Warszawskim oraz omówienie kilku najpopularniejszych typów używanego uzbrojenia (Vis, Sten, Błyskawica, Mauser 98k). Wśród omawianych zagadnień będą m.in. źródła broni Powstańców, problem braku uzbrojenia oraz możliwości produkcji własnej.

Zajęcia poprowadzi Michał Kurek, przewodnik Muzeum Powstania Warszawskiego.

Śródmieście Północne. Od placu Napoleona do Alej Jerozolimskich

Na podstawie analizy fragmentu terenu Śródmieścia Północnego, wybranych obiektów (Prudential, Poczta Główna i innych) omówione zostaną: przebieg walk i organizacja życia społecznego w Powstaniu Warszawskim.

Zajęcia poprowadzi Aleksandra Duralska, przewodniczka Muzeum Powstania Warszawskiego.

“Warszawa – miasto, które przeżyło własną śmierć”. Wojenne zniszczenia stolicy Polski

Zajęcia prowadzone w oparciu o film „Miasto ruin” – pierwszą na świecie cyfrową rekonstrukcję zniszczonej Warszawy. Celem lekcji jest przybliżenie młodzieży obrazu przedwojennej stolicy, zapoznanie z wiedzą na temat różnic architektonicznych Warszawy przed- i powojennej oraz uświadomienie wartości historycznej ocalałych budynków.

Zajęcia poprowadzi Ilona Proć-Ogrodnik, przewodniczka Muzeum Powstania Warszawskiego.

Łapanki, czyli koszmar ulic w okupowanej Polsce

Celem lekcji jest przybliżenie młodzieży wiedzy o tzw. łapankach oraz konsekwencjach z nimi związanych. Przyjrzymy się także różnym ujęciom tematu łapanek m.in. w literaturze i pioseckach oraz poznamy relacje i losy osób zatrzymanych.

Zajęcia poprowadzi Anna Milcarz-Chabrowska, przewodniczka Muzeum Powstania Warszawskiego.

Prawa prowadzenia wojny oraz los jeniecki na tle Powstania Warszawskiego

W trakcie zajęć podjęty zostanie temat strat w czasie Powstania Warszawskiego. Uczniowie dowiedzą się, na podstawie jakich aktów prawnych prowadzono działania wojenne podczas II wojny światowej. Dodatkowo poruszony zostanie temat traktowania cywilów i funkcjonowania obozów jenieckich.

Zajęcia poprowadzi Joanna Strasz, przewodniczka Muzeum Powstania Warszawskiego.

Powstańcze walki na Starym Mieście

Przebieg walk i analiza zniszczeń na podstawie materiałów ikonograficznych ukazujących Rynek Starego Miasta, Zamek Królewski, Bazylikę archikatedralną św. Jana Chrzciciela
i innych wybranych obiektów, wraz z analizą zniszczeń.

Zajęcia poprowadzi Krzysztof Tyczyński, przewodnik Muzeum Powstania Warszawskiego.

System  kartkowy  w  Generalnym Gubernatorstwie

Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się m.in. kiedy i w jakim celu wprowadzono system kartkowy, jakie były rodzaje kart żywnościowych, co można było za nie nabyć oraz jak wyglądał system przyznawania racji żywnościowych w okresie okupacji niemieckiej.

Zajęcia poprowadzi Janusz Smykowski, przewodnik Muzeum Powstania Warszawskiego.

Latający Powstańcy – pomoc lotnicza dla Powstania Warszawskiego

Celem lekcji jest uświadomienie uczniom, że Powstańcy Warszawscy, to nie tylko żołnierze AK walczący na ulicach miasta, ale także bohaterscy piloci. Wśród zagadnień lekcji m.in.: omówienie taktyki lotów wahadłowych Frantic, opis załóg biorących udział w nocnych lotach RAFu, zrzuty i ich skuteczność, misja „Franctic 7”, analiza mapy walczącej Warszawy, wrześniowe zrzuty sowieckie nad Warszawą bez spadochronów i wiele innych zagadnień.

Zajęcia poprowadzi Mikołaj Zawłocki, przewodnik Muzeum Powstania Warszawskiego.

Kapelani Powstania Warszawskiego

Podczas lekcji omówione zostaną funkcje i obowiązki, jakie pełnili kapelani Armii Krajowej w czasie Powstania Warszawskiego oraz, jak przebiegało życie religijne w walczącej Warszawie. Uczniowie poznają sylwetki najwybitniejszych kapelanów powstańczych, wśród nich, m.in. bł. o. Michała Czartoryskiego, bł. ks. Józefa Stanka oraz oczekującego na beatyfikację kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Zajęcia poprowadzi Dariusz Zielonka, przewodnik Muzeum Powstania Warszawskiego.

Przed Warszawą było Wilno – operacja Ostra Brama 1944

W trakcie lekcji uczniowie dowiedzą się, dlaczego „Akcja Burza” w Wilnie nazwana została Operacją „Ostra Brama”, jak funkcjonowało Polskie Państwo Podziemne, jak wyglądał podział administracyjny terenów II Rzeczypospolitej podczas II wojny światowej oraz przedstawiona zostanie sylwetka Czesława Cywińskiego – żołnierza Armii Krajowej.

Zajęcia poprowadzi Anna Cywińska-Kowalewska, przewodniczka Muzeum Powstania Warszawskiego.

Wszystkie zajęcia Muzeum Powstania Warszawskiego prowadzi od poniedziałku do piątku. Czas rozpoczęcia zajęć jest dopasowany do potrzeb szkoły. Nauczyciel może zarezerwować lekcję, wysyłając zgłoszenie przez formularz rezerwacji lekcji na minimum 9 dni przed planowaną lekcją.

Koszt lekcji muzealnej on-line: 150 zł

Koszt zajęć z cyklu “Przejdźmy do historii”: 150 zł

ALIOR BANK S.A. 61 2490 0005 0000 4600 3759 7401
Tytuł do wpłat: Lekcja on-line, numer lub nazwa szkoły, data lekcji

lub

ALIOR BANK S.A. 61 2490 0005 0000 4600 3759 7401
Tytuł do wpłat: Przejdźmy do historii, numer lub nazwa szkoły, data spotkania

Po przyjęciu zgłoszenia Muzeum kontaktuje się z nauczycielem, aby ustalić dokładny termin lekcji i możliwości sprzętowe szkoły. Szkoła uiszcza opłatę za lekcję przelewem bankowym najpóźniej na 7 dni przed datą lekcji. Na dzień przed lekcją nauczyciel otrzymuje link do spotkania utworzonego w programie Microsoft Teams, a także materiały potrzebne do lekcji (karty pracy, teksty źródłowe, linki do aplikacji z kwizami i inne) lub/i listę materiałów do przygotowania przez uczestników (np. kartki, kredki, nożyczki itp.). Jeśli uczniowie korzystają indywidulanie z komputerów (tabletów, smartfonów), nauczyciel przekazuje link swoim uczniom. O ustalonej godzinie wszyscy spotykają się na lekcji on-line.

FORMULARZ REJESTRACYJNY:

Wejdź na link artykułu z którego pochodzi w/w artykuł i zjedź na sam dół: https://www.1944.pl/artykul/wirtualna-akademia-muzeum-powstania-warszawskieg,5074.html?fbclid=IwAR2qbZ7bpGfMzsNnVOlY3zS3fS2QCSxc8dvUCcEHKDtAGfee8bwkZ3lH-Y4

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *